10 علت مهم در بوجود آمدن آکنه و روش درمان آن

35
25694
علت آکنه

اگر به طور جدی به دنبال درمان آکنه هستید باید بدانید علت بوجود آمدن آکنه چیست. بدون کشف علت آکنه شما تنها در حال از بین بردن نشانه ها هستید. جوش های صورتتان فریاد پوست هستند که می خواهند چیزی به شما بگویند ولی وقتی شما این فریادها را متوجه نمی شوید آکنه ها مجبورند بلندتر فریاد بکشند تا شما آن را بشنوید . در این مقاله می خواهیم به طور علمی علت بوجود آمدن آکنه و روش های درمان آکنه را بررسی کنیم.

در زیر به 10 علت آکنه و روش درمان آن می پردازیم:

  1.  هورمون ها

آندروژن ها مانند تستوسترون نوعی هورمون است که در بدن همه ما _چه مرد چه زن _ وجود دارند . شما به عنوان یک زن می دانید در زمان های مختلفِ چرخه ماهانه میزان هورمون استروژن و تستوسترون در بدن شما کم و زیاد می شود و پوست به بالا و پایین رفتن سطحِ این هورمون ها واکنش نشان می دهد . یکی از معمول ترین واکنش ها چرب تر شدن پوست است. اما دلیل ایجاد آکنه چیست؟

بیایید نگاهی به معادله آکنه بیندازیم :

سبوم چسبنده در سطح پوست + سلول های مرده پوست + باکتری های مولد آکنه = آکنه

برای ایجاد آکنه، هر سه عامل باید در کنار هم قرار بگیرند .

اما چرا فقط بعضی افراد آکنه دارند؟ نوع سبوم یا چربی ترشح شده در پوستِ افراد مستعدِ آکنه با نوع سبوم پوست افراد غیر مستعد تفاوت هایی دارد. در سبوم پوستِ افراد مستعد آکنه نوعی روغن به نام لینولئیک اسید به شدت کم است .

این چه ارتباطی با هورمون ها دارد؟ این هورمون ها هستند که موجب می شوند پوست انواع غلیظ تری از سبوم را ترشح کند که منافذ پوستی را بسته و باعث ایجاد آکنه شود، کمبودِ لینولئیک اسید در پوست برخی، به علت هورمون هاست.

1.1 روش درمان آکنه ناشی از هورمون ها

  • با استفاده از یک روغن حاوی لینولئیک اسید چربیِ پوستتان را تنظیم کنید. روغن رزهیپ یک روغن طبیعی غنی از لینولئیک اسید است .
  • چای نعناع بنوشید. مطالعات نشان داده نوشیدن چای نعناع 2 بار در روز اثر ضدآندروژنی دارد .
  • مکمل زینک گلوکونات 30 میلی گرم مصرف کنید. ثابت شده مصرف روی (زینک) در درمان آکنه مرتبط با تستوسترون موثر است .
2. آلودگی هوا

آیا می دانستید همین الان میلیاردها میلیارد ذرات کوچک روی پوست شما در حال جابه جایی اند؟ و این که ما آن ها را نمی بینیم به این معنی نیست که وجود ندارند. نوع ذرات موجود روی پوست شما بسته به محل زندگی، فصل و آب و هوا، جهت و مسیر وزش باد می تواند متفاوت باشد. گاهی هوا کاملا تمیز و سالم و گاهی به شدت آلوده است. این ذرات کوچک آلوده از دود اگزوز اتومبیل ها، کارخانه ها و دود حاصل از پخت و پز و … ایجاد می شود.

اگر پوستی چرب و مستعد آکنه داشته باشید، این ذرات به پوست شما می چسبد و داخل منافذ گیر می افتد و همین عامل باعث بوجود آمدن التهاب و آکنه می شود.

 آکنه یک بیماری پوستی التهابی است و از آن جا که آلودگی ایجاد التهاب می کند پس می تواند آکنه شما را تشدید کند . 

اما اثر آلودگی به عنوان علت آکنه به این جا ختم نمی شود یک مطالعه در سال 2017 نشان داد افرادی که در مناطق آلوده زندگی می کنند دارای پوست چرب تری نسبت به سایر افراد هستند و حتی ترکیب چربی پوست این افراد با سایرین متفاوت است. هنگامی که پوست چرب تر است منافذِ پوست به علّت ترشح بیشتر چربی بازتر بوده و و این بازتر بودن منافذ موجب می شود آلودگی بیشتری در منافذ به دام افتاده و این آلودگی باکتری های مولد آکنه را تغذیه کرده و پس از آن التهاب و قرمزی و آکنه ایجاد می شود .

2.1 روش درمان آکنه ناشی از آلودگی هوا

  • از یک پاک کننده ملایم برای پاک کردن آلودگی ها و آرایش هنگام عصر استفاده کنید. روغن های پاک کننده بهترین انتخاب در این زمینه اند.
  • در طول روز از یک کرم ضدآفتاب یا یک کرم پودر غیرجوش زا استفاده کنید تا مانند یک سد حفاظتی مانع نفوذ آلودگی به درون پوست شود.
  • هنگامی که در معرض آفتاب هستید ضدآفتاب را فراموش نکنید. آفتاب اثر آلودگی روی سطح پوست و منافذ را تشدید می کند .
3. شستن بیش از حد صورت

برخی به این دلیل که علت آکنه ناشی از تمیز نبودن پوست است، صورت خود را چندین بار طول روز می شویند. اما به لحاظ علمی یکی از دلایل بوجود آمدن آکنه، تمیزی بیش از حد صورت است.

شست وشوی پوست به خصوص با پاک کننده های قوی (فوم شست و شو پوست چرب، صابون مخصوص پوست چرب و …) باعث ایجاد تغییراتی در سطح پوست می شوند که باعث تشدید آکنه می شوند. به طور طبیعی تعداد زیادی باکتری در سطح پوست زندگی می کنند که بسیار مفید بوده و به سلامت پوست کمک می کنند هنگامی که شما از یک شوینده قوی با PH بالا استفاده می کنید این باکتری های مفید از بین می روند .

 PH پوست شما در حالت طبیعی بین 4.2 -5.5 و در سالم ترین حالت زیر 5 است. در این PH باکتری های مفیدِ پوست فعال و زنده هستند اما وقتی شما پوستتان را بیش از حد می شویید به خصوص با شوینده یا صابون هایی با PH بالا ( PH برخی شویند ها حتی تا 12 هم می رسد) با از بین بردن باکتری های مفید، پوستتان را به مکانی جذاب برای باکتری های مضر تبدیل می کنید .

باکتری های مولد آکنه عاشق PH بالای 6 بوده و در این PH به سرعت گسترش می یابند .

3.1 روش درمان آکنه ناشی از شستشوی بیش از حد صورت

  • از پاک کننده با PH متعادل و نزدیک به PH طبیعی پوست استفاده کنید به خصوص اگر پوستتان را در دو مرحله تمییز می کنید پاک کننده ای که در مرحله آخر استفاده می کنید حتما باید PH نزدیک به پوست داشته باشد .
  • شست و شوی بیش از حد را رها کنید مطمئن باشید اتفاق بدی نخواهد افتاد.
4. لبنیات

امروزه همه می دانیم آن چه می خوریم اثر مستقیمی روی سلامت پوست و موی ما دارد و اثر لبنیات روی آکنه موردی است که نه تنها روی پوست خودم تجربه کردم بلکه وقتی از دیگران خواستم مصرف لبنیات را متوقف کنند آن ها نیز متوجه اثر شگفت انگیز این تغییر روی پوستشان شدند .

لبنیات از 3 طریق علت بوجود آمدن آکنه می شوند:

  1. لبنیات حاوی هورومون است.
  2. لبنیات گاوی حاوی پروتئینی به نام بتاکازئین Beta casein است که در بسیاری افراد ایجاد التهاب می کند.
  3. لبنیات حاوی قندی به نام لاکتوز است که اگر خوب هضم نشود موجب افزایش نوع خاصی از باکتری های روده می شود که روی سلامت پوست اثر منفی دارد.

برخی کارشناسان معتقدند بدن نوع بشر تنها برای نوشیدن شیر مادر طراحی شده و پس از آن لبنیات باید از برنامه غذایی حذف شود.

4.1 روش درمان آکنه ناشی از مصرق لبنیات

  •  پیشنهاد ما حذف دائمی لبنیات از رژیم غذایی نیست اما می توانید به مدت 2 هفته کلیه محصولات لبنی را حذف کنید و اثر آن را روی پوست ببینید. ممکن است علت بوجود آمدن آکنه ارتباطی به لبنیات نداشته باشد که در این صورت تغییری مشاهده نخواهید کرد ولی اگر بهبود قابل ملاحظه ای در شرایط پوستتان ملاحظه کردید بعد از آن می توانید با مشورت با یک پزشک در خصوص حذف لبنیات از رژیم غذایی تان تصمیم بگیرید.
5. لایه برداری آهسته

به طور طبیعی پوست، خود را هر روز لایه برداری می کند یعنی سلول های مرده سطح پوست می ریزند و سلول های جدید جایگزین می شوند مانند یک دیوار آجری که مدام ریخته و دوباره ساخته می شوند . تقریبا هر 30 روز تمام سلول های پوست نوسازی می شوند.

اگر پوست شما چرب و مختلط است یا مستعد جوش و آکنه هستید سلول های مرده به راحتی از سطح پوست جدا نشده و گاهی درون منافذ به دام افتاده و در ترکیب با چربی پوست ماده غلیظی را تشکیل می دهند که باکتری مولد آکنه از آن تغذیه می کند.

5.1 روش درمان آکنه ناشی از جدا نشدن سلول های مرده از سطح پوست و بسته شدن منافذ

  • به طور منظم از یک لایه بردار محلول در چربی مانند سالسیلیک اسید استفاده کنید که بتواند داخل دیواره منافذ را لایه برداری کند.
  • به کمک یک روغن حاوی لینولئیک اسید چربی پوستتان را رقیق تر کنید تا خروج چربی از منافذ راحت تر انجام شود .

6. اشعه UV

افراد غیرمتخصص اغلب توصیه می کنند برای درمان آکنه پوست خود را درمعرض آفتاب قرار دهید تا جوش ها خشک شوند! اما اشعه آفتاب همان چیزی است که دلیل ایجاد آکنه باشد. یعنی اشعه آفتاب نه تنها باعث آسیب سلولی، پیری و لک می شود بلکه می تواند بطور مستقیم علت آکنه نیز باشد .

سبوم ترشح شده روی پوست حاوی انواع مختلف روغن هاست یکی از این روغن ها به نام اسکوآلن Squalene زمانی که در معرض اشعه آفتاب قرار می گیرد اکسید شده و ماده ایی تشکیل می دهد به نام  squalene monohydroperoxide که به شدت کمدوژنیک و جوش زاست و باعث بسته شدن منافذ می شود .

5.1 روش درمان آکنه ناشی از اشعه UV

  • از ضدآفتابی حاوی زینک اکساید استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب در ساعات بین 10 صبح تا 2 بعد از ظهر خودداری کنید.
  • استفاده از کلاه و عینک را برای محافظت بیشتر فراموش نکنید.
7. محصولات مراقبتی کمدوژنیک (جوش زا)

کرم پودر، ضدآفتاب، کرم های مراقبتی و آرایشی و هرچیزی که روی پوستتان می زنید می تواند منافذ پوست را بسته و عامل ایجاد آکنه شود. منافذ پوستی بسته شده مکانی گرم و دنج برای باکتری های مولد آکنه است.

این که کدام ترکیبات آرایشی کمدوژنیک هستند بسته به سایز ذرات آن ترکیب دارد ذرات برخی مواد بیش از حد بزرگ است تا بتواند وارد منافذ شود و ذرات برخی مواد دیگر بیش از حد کوچک است تا بتواند منافذ را مسدود کند اما مواد و ترکیبات کمدوژنیک موادی هستند که سایز ذرات موجود در آن ها دقیقا به اندازه ایی است که بتواند وارد منافذ شده و هرگز خارج نشوند مگر با یک جوش.

5.1 روش درمان آکنه ناشی از مصرف محصولات کمدوژنیک

  • به دنبال محصولاتی با برچسب non-comedogenic  باشید .
  • به برچسب اکتفا نکرده و نگاهی به ترکیبات تشکیل دهنده محصول بیندازید. مطمئن شوید محصول موردنظر حاوی ماده کمدون زا نیست.

حتما این مقاله را بخوانید
  • هرگز از روغن نارگیل یا محصولات حاوی این روغن استفاده نکنید.
8. مصرف بیش از حد شکر

ما هم موافقیم شکر هرچیزی را خوشمزه می کند اما غذاهای سالم بسیاری هست که همان رضایت را در شما ایجاد می کند و باعث جوش هم نمی شود.

وقتی یک ماده غذایی شیرین می خورید قند خون بالا رفته و بدن انسولین ترشح می کند تا قند خون به حالت نرمال برگردد.

هر چه بیشتر مواد غذایی شیرین مصرف کنید انسولین بیشتری ترشح می شود و این آبشار هورمونی عوارض زیر را بدنبال خواهد داشت.

التهاب

پوست چرب تر

منافذ پوستی بزرگتر

آکنه و جوش بیشتر

خواهد شد . نه فقط مواد غذایی شیرین بلکه هر ماده ایی که قند خون را به سرعت بالا ببرد (موادغذایی با شاخص گلایسمیک بالا) چنین اثری در بدن ایجاد می کند مثل : نان سفید ، برنج سفید ، پاستا ، چیپس و …

علت احتمالی آکنه : مصرف بیش از حد شکر 

چگونه آن را رفع کنم ؟

  • میزان شکر مصرفی در رژیم غذایی تان را به حداقل برسانید .
  • غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین بخورید .
  • از غذاهای فراوری شده و تصفیه شده و فست فودها دوری کنید .

9- علت آکنه : از محصولات زیادی قوی استفاده می کنید .

استفاده از محصولات خیلی قوی مثل بنزوئیل پروکساید با درصد بالا ، الکل های به شدت خشک کننده ، پاک کننده های قوی ، اسکراب خشن و بیش از حد و … علاوه بر مضراتی که دارد باعث ایجاد آکنه و بدتر شدن آن می شود .

فراموش نکنید آکنه یک بیماری پوستی التهابی است و هر چه باعث ایجاد التهاب بیشتر درپوست شود آکنه شما را بدتر می کند . مثل این که بخواهید آتش را با آتش خاموش کنید !

ممکن است با این که الان هیچ جوش و آکنه ای ندارید اما پوست شما مستعد آکنه باشد و با تحریک پوست با مواد قوی و خشن باعث ایجاد التهاب و آکنه در پوستتان شوید .

علت احتمالی آکنه : استفاده از ترکیبات قوی و تحریک کننده روی پوست

چگونه آن را رفع کنم ؟

  • با پوست مستعد آکنه مانند پوست حساس رفتار کنید .
  • از محصولاتی که پوستتان را می کند و خراش ایجاد می کند دوری کنید مثل اسکراب های حاوی دانه های درشت
  • برای شروع استفاده از هر محصولی با مقدار کم و دفعات کم شروع کنید تا ببینید پوست چطور واکنش نشان می دهد مثلا ممکن است پس از شروع استفاده از یک محلول سالسیلیک اسید با دیدن بهبود اولیه در جوش ها وسوسه شوید که مقدار و دفعات استفاده را بالا ببرید که این دقیقا همان کاری است که نباید انجام دهید

10- علت آکنه : عفونت باکتریایی

وظیفه اصلی پوست به عنوان یک عضو مهم و حیاتی حفاظت از بدن در برابر عوامل خارجی ،اشعه آفتاب ، آلودگی ها ، عوامل بیماری زا مثل باکتری ها و ویروس هاست . اما خود پوست در برابر همه این عوامل شکست ناپذیر نیست ، به خصوص زمانی که شما با استفاده از محصولات نامناسب به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب می زنید .

در حال حاضر به طور خاص یک باکتری به نام Propionibacterium acnes به عنوان عامل اصلی آکنه شناخته شده اگرچه این تنها باکتری نیست که می تواند پوست شما را دچار التهاب و جوش کند . زمانی این باکتری می تواند عامل عفونت و آکنه در پوست شما شود که شما سد حفاظتی پوستتان را ضعیف کرده باشید . سد محافظتی یا Skin Barrier ضعیف می تواند خیلی راحت پوست را در برابر باکتری ها آسیب پذیر کند به خصوص اگر آکنه شما از نوع التهابی باشد وجود عفونت باکتریایی بسیار محتمل است .

علت احتمالی آکنه : عفونت پوست در اثر سد محافظتی ضعیف پوست

چگونه آن را رفع کنم ؟

  • از هر نوع محصول مراقبتی قوی مثل تونرهای قوی ، محلول های الکلی ، شوینده های قلیایی ، اسکراب خشن و .. اجتناب کنید .
  • اطمینان حاصل کنید PH هر ماده ایی که به پوست می زنید به PH طبیعی پوست نزدیک باشد (زیر 5 )
  • فقط یک بار در روز (عصرها) صورتتان را بشویید .
  • ازآب داغ و حمام با آب داغ و طولانی که به سد حفاظتی پوست آسیب می زند اجتناب کنید .
  • از محصولات پوستی پروبیوتیک که حاوی باکتری های مفید هستند استفاده کنید .

اگر هنوز در حال خواندن این مقاله هستید از همراهی تان ممنونیم 🙂

برای ما در بخش نظرات بنویسید اگر جوش می زنید کدام یک از عوامل بالا علت آکنه شماست . هم چنین اگر تجربه ای در ارتباط با این مقاله دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید .

منبع : honestyforyourskin

35 نظرات

    • سلام من مدت چهار ماه میشود آکنه دانه در سرم پیدا شده سه بار داکتر مراجعه کردم بر مدت یک هفته خوب میشود دارو ختم می‌شود بعد دوباره افزایش پیدا می‌کند . چطوری جلوگیری درمان کنم .

  1. من سالهاست جوش میزنم بیست سال بیشتر فکر میکنم تغذیه وتمیزی پوست عرق نکردن ارامش موثرن همینطور لوازم ارایشی

  2. عذرمیخوام چرا روغن نارگیل باعث جوش میشه؟خیلی سایتها و عطاری ها نوشتن و میگن که حتی باعث درمان جوش میشه هرچقدر گشتم جیزی پیدا نکردم که بگه باعث جوش زدن میشه..

  3. سلام
    لطفا در مورد کیفیت محصولات شرکت پنبه ریز با برند لدورا که محصولات مراقبتی پوست هستند هم آنالیز انجام بدهید.

  4. سلام من پوستم خیلی حساسه و نباید از لایه بردار و اسکراب استفاده کنم بعد از حمام با اینکه حمامم طولانی نیست و با اب داغ استحمام نمیکنم اما جوشای ریز میزنم و صورتم خیلی بر افروخته میشه در حالی که در حمام فقط صورتمو با ژل شستشو که مخصوص پوست حساسه و پی اچش هم ۵.۵ هست صورتمو میشورم.

  5. سلام و وقت بخیر ببخشید من دیروز یه دونه جوش زدم بعد دست که میزنم برامدس و ملتهبه و یه کمم درد میکنه حتی اطرافشم ملتهبه ولی ترشحی نداره این دقیقا چه نوع جوشیه و چطوری درمان میشه با ضد جوش درمان میشه ؟

    • سلام وقت بخیر اغلب جوش های دردناک منشا هورمونی دارن و به علت تغییرات هورمونی ایجاد میشن که کاملا طبیعی است. بله می تونید از یک ضدجوش که حاوی ترکیبات ضدالتهاب و لایه برداره استفاده کنید.

  6. سلام خسته نباشین
    منظور از لبنیات فقط شیر هست یا همه محصولات که از شیر درست میشن؟ حتی کره ؟ اینکه میگن بخاطر اینکه کره سرشار از ویتامین آ هست برای پوست عالیه درسته؟ یا فقط برای کسانی خوبه که مشکل جوش ندارد؟
    آیا دوغ و ماست کفیر هم لبنیات محسوب میشه؟

  7. سلام من تو دوره بلوغم اصلا جوش نمیزدم اما حدود یکسال پیش یک کرم مرطوب کننده استفاده کردم که پوستم افتضاح شد و پرجوش شد دیگه استفاده نکردم..الان بعد یکسال نه تنها پوست صورتم بلکه کل بدنم دائم جوش میزنه بخصوص ناحیه گونه و پیشونیم.خواستم بدونم بخاطر اون کرم بوده یا دلیل دیگه ای داره؟ با توجه به اینکه سابقه اکنه نداشتم قبل اون کرم

    • سلام دوست خوبم تغییرات هورمونی در هر سنی می تونه عامل جوش باشه با توجه به این که بدنتون هم جوش میزنه خوبه به یک متخصص پوست مراجعه کنید

  8. سلام
    در درجه اول تشکر می‌کنم از کیفت نگارش مطالب.
    الان نزدیک یک ساعته که دارم توی سایتتون می‌چرخم و می‌تونم بگم مدت‌هاست همچین نگارشی ندیدم. خداقوت به کل تیم.
    مدت یک ساله که پشتم به شدت دچار کومدون بسته شده و هنوز نتونستم شوینده مناسبی پیدا کنم. این اتفاق بعد از مصرف یک دوره سنگین داروهای هورمونی افتاد. پوستم به شدت چرب شده. مصرف قند و شکر ندارم اما مویز و برگه میوه‌های مختلف زیاد استفاده می‌کنم که فکر می‌کنم باید به شرایط قندی خونم هم توجه کنم.
    چند نفر توصیه کردن که پنیر رو حذف کنم اما نتونستم خیلی دوستش دارم🙈
    در پایان از همه مقاله‌های خوبتون تشکر می‌کنم.
    مشتری شدم خلاصه😁

  9. سلام
    من از ۱۲سالگی بدنم شروع به جوش زدن کرد و تا الان که ۱۶سالم هست هنوز همونجوری شدت داره
    روی صورتم، بازوهام، قفسه سینه، و شونه هام جوش های قرمز میزنه و بعضی اوقات به صورت لکه روی بدنم باقی میمونه
    دکتر پوست رفتم یه سری دارو برام تجویز کرد وقتی خوردم بهتر شدم ولی تاثیر زیادی نداشت
    ازمایش دادم بدنم و کبدم سالم بود
    نسبت به همسنهام خیلی بیشتر جوش میزنم و خیلی عذابم میده
    لطفا اگه میشه یه کرم خوب برای درمان اکنه صورت و بدنم بهم معرفی کنید

    • سلام بهتره حتما آزمایش هورمونی بدید تا مطمئن شین مشکل هورمونی ندارید
      جوش بدن رو می تونید با شوینده های حاوی گوگرد مثل صابون گوگرد کنترل کرد اسکراب بدن هفته ای یک بار هم اگر جوش ها ملتهب نیستن کمک می کنه اگر جوش ها التهاب دارن لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید مثل کرم های AHA
      علت جوش ها می تونه خشکی بدن هم باشه چون خشکی پوست پوسته ریزی طبیعی رو مختل می کنه حتما بعد از حمام از یک لوسیون بدن حاوی اوره استفاده کنید که هم به طور عمقی پوست رو مرطوب می کنه و هم خاصیت لایه برداری ملایمی داره
      محصول دیگه ای که احتمالا کمکتون کنه اسپری ضدجوش بدن آردن سبوماست

    • سلام دوست خوبم
      ممنونم که همراهید و ممنونم از انتشار نظرتون
      خوشحالیم براتون مفید بوده

  10. سلام وقتتون بخیر .پوستم خیلی جوش میزه و میسوزه .جوش های صورتم چرکی و بزرگ و دردناک هستند .به نظرتون علت به وجودن آمدن این جوش هاچیه ؟ازچه کرم جوشی میتونم استفاده کنم ؟

    • سلام وقتتون بخیر
      اگر جوشها چرکی و دردناک هستن خوبه به پزشک مراجعه کنید ممکنه نیاز به آنتی بیوتیک یا درمانهای دیگه داشته باشید جوشهای دردناک و چرکی احتمال داره اسکار به جا بذارن پس مهمه که هر چه زودتر درمان رو شروع کنید

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید