همه آن‌چه که باید از ترکیبات و عوارض ضد آفتاب ها بدانید

24
18684
ترکیبات و عوارض ضد آفتاب

در این مقاله ما با انواع مواد تشکیل دهنده ضدآفتاب ها آشنا می شویم. همچنین در مورد عوارض ضد آفتاب ها برای پوست که احتمال دارد پس از مصرف دچار آنها شویم صحبت خواهیم کرد. همه مطالبی که در زیر میخوانید براساس آخرین مطالعات و پژوهش های صورت گرفته در نشریات و منابع معتبر است.

 

ضدآفتاب ها تنها محصولات مراقبتی هستند که ما لایه ضخیمی از آن را روی قسمت های وسیعی از بدن استفاده کرده و حتی در صورت لزوم آن را تجدید می کنیم .

به دلیل تماس طولانی مدت این مواد با پوست ، موادِ تشکیل دهنده ضدآفتاب نباید ایجاد تحریک پوستی و آلرژی کنند و هم چنین این ترکیبات باید بتوانند در برابر اشعه آفتاب پایداری خود را حفظ کنند یعنی بدون تغییر شکل و ایجاد مواد مضر برای پوست کار خود را انجام دهند .

علاوه بر این امکان این که ضدآفتابی که روی لب هایتان استفاده کرده اید را ببلعید وجود دارد یا هنگام استفاده از اسپری های ضدآفتاب آن را تنفس کرده و وارد ریه خود کنید وجود دارد ، پس ترکیبات یک ضدآفتاب نباید برای ریه و دیگر ارگان های داخلی شما مضر باشد .

مورد دیگر این که ضدآفتاب ها شامل ترکیباتی هستند که به عنوان «افزایش دهنده نفوذ» عمل می کنند و موجب نفوذ بیشتر ترکیبات به پوست می شوند در نتیجه برخی مواد شیمیایی ضدآفتاب ها جذب بدن می شوند و شاید تعجب کنید که این ترکیبات از طریق خون ، شیر مادر و ادرار فرد قابل اندازه گیری هستند .

ترکیبات و مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب ها

ترکیبات فعال موجود در ضدآفتاب ها را می توانیم به دو گروه دسته بندی کنیم :

  • فیلترهای شیمیایی
  • فیلترهای مینرال (فیزیکی)

که هریک مکانیزم متفاوتی را برای محافظت از پوست و هم چنین حفظ پایایی و ثبات خود در برابر نور خورشید به کار می گیرند .

آشنایی با ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب ها
تفاوت ضدآفتاب مینرال و شیمیایی

اغلب ضدآفتاب های موجود در بازار ضدآفتاب هایی حاوی فیلترهای شیمیایی هستند، این ضدآفتاب ها معمولاَ از 2 تا 6 مورد از ترکیبات شیمیایی زیر استفاده می کنند :

  • Oxybenzone
  • Avobenzone
  • Octisalate
  • Octocrylene
  • Homosalate
  • Octinoxate

ضدآفتاب های مینرال از زینک اکساید به تنهایی یا همراه با تیتانیوم دی اکساید استفاده می کنند و تعداد انگشت شماری از ضدآفتاب ها نیز از ترکیب زینک اکساید و فیلترهای شیمیایی استفاده می کنند .

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد برخی از فیلترهای شیمیایی اشعه UV می تواند در بدن اثر هورمون ها را تقلید کند . هم چنین پزشکان موارد بسیاری از آلرژی های پوستی مرتبط با ضدآفتاب ها را گزارش کرده اند که همه این موارد اهمیت این پرسش که «عوارض جانبی استفاده مکرر ضدآفتاب ها روی سلامت انسان چیست؟» را بیش از پیش مشخص می کند.

در ابتدای حضور ضدآفتاب ها اداره غذا و دارو سلامت ترکیبات موجود در ضدآفتاب ها را بررسی نمی کرد و ضدآفتاب ها تا اواخر دهه 1970 – که اداره غذا و دارو شروع به نظارت کرد – از هرگونه بررسی و مطالعه در خصوص ترکیباتشان معاف بودند .

Danish EPA آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک در سال 2015 سلامت ترکیبات فعال ضدآفتاب ها را  بررسی و اعلام کرد شواهد کافی مبنی بر سلامت و ایمنی این ترکیبات وجود ندارد به خصوص این که درباره رد یا تایید سرطان زایی 16 ترکیب از 19 ترکیب بررسی شده شواهد و مطالعات کافی وجود نداشت و مطالعات متعددی نشان داده برخی از فیلترهای شیمیایی روی هورمون های جنسی و هورمون تیروئید اثر دارد ولی در خصوص رد یا اثبات ایجاد اختلالات هورمونی در دراز مدت مطالعه ایی انجام نشده است .

اکسی بنزون 

EWG براساس داده های موجود ، میزان نفوذ و درجه سمی بودن را برای 9 تا از پراستفاده ترین فیلترهای ضدآفتاب ها بررسی کرده است مضرترین و نگران کننده ترین ترکیب اکسی بنزون (Oxybenzone)  است که براساس اطلاعات پایگاه داده EWG در سال 2018 در 65% از ضدآفتاب های غیرمینرال وجود دارد .

مهم ترین عوارض ضد آفتاب های حاوی اکسی بنزون این است که تماس اکسی بنزون با پوست می تواند منجر به واکنش تحریکی و آلرژی شود (Roudriguez 2006)

مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده اکسی بنزن یک استروژن ضعیف با اثر آنتی آندروژنی قوی است(Krause 2012 , Ghazipura 2017)

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها امریکا مرتبا وجود اکسی بنزون را در بیش از 96 درصد از جمعیت آمریکا گزارش می کند که افراد مورد مطالعه استفاده از ضدآفتاب با غلظت بالایی از این ماده را تایید کرده اند . در ارزیابی اخیر CDC – مرکز جمع آوری اطلاعات تماس با مواد شیمیایی- که روی کودکان آمریکایی انجام شد محققان دریافتند میزان تستوسترون کل در پسران نوجوان با سطح بالای اکسی بنزون به طور معناداری کاهش یافته بود ( اثرضدآندروژنی اکسی بنزون) در حالی که در مطالعه روی پسران با سن کمتر و زنان چنین اثری مشاهده نشد. البته این محققان تاکید کرده اند مطالعه آن ها تنها نتایج تماس کوتاه مدت –یکروزه- با این ماده را نشان می دهد و نه یک اثر طولانی و بلند مدت را .

سه مطالعه دیگر ارتباط معناداری بین تماس با اکسی بنزون در مادران باردار و عوارض زایمان و پیش از تولد روی جنین را نشان دادند . یک مطالعه زایمان زودرس در زنان با جنین پسر را تایید کرده و بررسی دیگر حاکی از وزن بالای نوزاد پسر هنگام تولد و وزن پایین در نوزادان دختر بود .

بررسی هایی که در آن افراد به طور مستقیم دوزهای مختلفی از اکسی بنزون را دریافت کرده باشند به ندرت انجام شده اما در یک مطالعه آماری روی مردان از داوطلبان خواسته شد از یک ضدآفتاب با اکسی بنزن همراه با دو ماده دیگر استفاده کنند در این بررسی محققان یک کاهش جزیی اما به لحاظ آماری معنادار ، در میزان تستوسترونِ افراد ملاحظه کردند که نتیجه گرفتند این تغییرات می تواند نرمال باشد و نمی توان آن را لزوما به ترکیبات ضدآفتاب نسبت داد اما منتقدینِ اکسی بنزون استدلال کرده اند در این مطالعه زمان تماس بسیار کوتاه بوده و نمی توان نتیجه آن را به تماس بلندمدت نسبت داد(یعنی در تماس طولانی ممکن است از این هم بدتر باشد) .

با توجه به این که ما اغلب از طریق ضدآفتاب در معرض اکسی بنزون قرار می گیریم و این تماس طولانی است مطالعات بیشتری باید صورت بگیرد تا ارتباط بین اکسی بنزون و اختلالات هورمونی را ارزیابی کند .

عوارض ضد آفتاب اکسی بنزون

EWGتوصیه می کند همه افراد تا حدامکان از ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزن پرهیز کنند اما کاربران ضدآفتاب ها در معرض دیگر ترکیبات ضدآفتاب ها نیز قرار دارند Margaret Schlumpf  از دانشگاه زوریخ اوکسی بنزون و چهار فیلتر شیمیایی دیگر را در شیرِ مادران سوئیسی کشف کرده که نشان می دهد جنین و نوزادان نیز ممکن است در معرض این ترکیبات قرار بگیرند . این محقق حداقل یک فیلتر شیمیایی را در 85 درصد نمونه های شیری که جمع آوری کرده بود یافت .

برخی کارشناسان هشدار می دهند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و میزان سمی بودن این مواد موجب از بین رفتن خاصیت ضدآفتاب می شود .

عوارض ترکیبات فعال ضدآفتاب ها و میزان نفوذ به پوست

جدول زیر به طور دقیق میزان نفوذ ترکیبات شیمیایی موجود در ضدآفتاب ها و درجه خطر و ریسک این مواد را برای 9 ترکیب شیمیایی دارای تاییدیه FDA متداول در ضدآفتاب ها را شرح داده است ، در این جدول به سوالات زیر پاسخ داده ایم :

  • میزان نفوذ این ترکیبات تا چه حد است و آیا این مواد به بافت های زنده می رسد ؟
  • آیا این ترکیب موجب اختلال در هورمون های بدن می شود ؟
  • آیا این ترکیب روی سیستم تولید مثل یا تیروئید اثر دارد ؟و آیا این اثر می تواند موجب تغییر دائمی رفتار تولید مثل در فرد شود ؟
  • این ترکیب تا چه حد موجب آلرژی و تحریک پوستی می شود ؟
  • تنفس این مواد چه خطراتی در پی دارد ؟
  • دیگر نگرانی ها در خصوص این مواد چیست ؟
ماده شیمیایی نمره خطر

EWG

استفاده در ضدآفتاب های آمریکا میزان نفوذ به پوست ایجاد اختلال هورمونی آلرژی پوستی سایر موارد مرتبط با عوارض ضد آفتاب ها
فیلترهای UV با ریسک بالا
Oxybenzone

اکسی بنزون

8 به طور گسترده تقریبا درهرآمریکایی تشخیص داده شده/یافت شده در شیر مادر/1%-9%نفوذ در پوست در مطالعات آزمایشگاهی استروژن ضعیف/

ضدآندروژن متوسط /مرتبط در تغییر وزن نوزاد هنگام تولد

درجه نسبتا بالا در ایجاد آلرژی پوستی گزارش نشده
Octinoxate (Octylmethoxycinnamate)

اکتینوکسات

6 به طور گسترده یافت شده در شیر مادر /کمتر از 1% نفوذ در پوست در مطالعه روی انسان و مطالعه آزمایشگاهی عملکرد مشابه هورمون /ایجاد تغییر در سیستم تولید مثل و تیروئید در مطالعه روی حیوانات درجه متوسط در آلرژی گزارش نشده
فیلترهای UV با ریسک متوسط
Homosalate

هوموسالات

4 به طور گسترده یافت شده در شیر مادر /نفوذ پوست کمتر از 1%در مطالعات آزمایشگاهی استروژن،آندروژن و پروژسترون را مختل می کند گزارش نشده ایجاد مواد سمی دراثر تجزیه
Octisalate 3 گسترده،تثبیت کننده آووبنزون نفوذپوستی در مطالعات آزمایشگاهی گزارش نشده به ندرت گزارش نشده
Octocrylene

 

3 به طور گسترده یافت شده در شیر مادر / نفوذپوستی در مطالعات آزمایشگاهی گزارش نشده درجه نسبتا بالا در ایجاد آلرژی پوستی گزارش نشده
فیلترهای UV با ریسک کم
Titanium Dioxide

تیتانیوم دی اکساید

2 موضعی

6 برای فرم اسپری و پودر

به طور گسترده بدون نفوذ پوستی عدم وجود شواهد دال برایجاد اختلال هورمونی دیده نشده نگرانی درخصوص استنشاق ماده
Zinc Oxide

زینک اکساید

2 موضعی

6 برای فرم اسپری و پودر

به طور گسترده به عنوان فیلتر عالی UVA کمتر از .01%   در مطالعه انسانی عدم وجود شواهد دال برایجاد اختلال هورمونی دیده نشده نگرانی درخصوص استنشاق ماده
Avobenzone

آووبنزون

2 به طور گسترده به عنوان بهترین فیلتر شیمیایی UVA نفوذ پوستی بسیار محدود عدم وجود شواهد دال برایجاد اختلال هورمونی مواد حاصل از تجزیه باعث ایجاد درجه بالایی از آلرژی میشود ناپایدار در مواجهه با نورخورشید/استفاده حتما همراه با پایدار کننده
Mexoryl SX

مکسوریل

2 غیررایج/ در حال انتظار برای تایید FDA /فیلتر پایدار UVA کمتراز 0.16%نفوذ پوستی در داوطلبان عدم وجود شواهد دال برایجاد اختلال هورمونی به ندرت گزارش نشده
6 ترکیب دیگر دارای تاییدیه FDA شامل : benzophenone-4/ benzophenone-8/ menthyl

anthranilate/ PABA/ Padimate O/ trolamine salicylate به ندرت در ضدآفتابها استفاده می شوند

 

اگر در خصوص این مقاله نظر یا سوالی دارید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. مخصوصا اگر دچار عوارض ضد آفتاب روی پوست و بدن خود شده اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : ewg

24 نظرات

  1. گاهی بعداستفاده از ضدآفتاب و بلافاصله بعد شستنش دچار التهاب و قرمزی شدید و خارش پوست صورت و کهیر میشم و بعد چند روز کهیرها چرکی و تبدیل به جوش میشه
    ولی گاهی هم این مشکل و ندارم نمیدونم چی میشه که اینطور میشم
    ضدآفتاب کودک باباریا ممکنه بهتر باشه و دچار التهاب نشم؟ آیا برا من که ۴۰ سالمه میتونم ضدآفتاب بچه استفاده کنم و کفایت میکنه؟

    • سلام وقت تون بخیر
      سپاسگزارم بابت مطالب بسیار عالی ای که در اختیار عموم قرار میدید
      مطالب بسیار مفیدی است.
      میتونم خواهش کنم لطفا نقد ضدآفتاب رنگی ویتالایر مدل اکتیویت (مخصوص پوست چرب) رو هم در سایت قرار بدید 🙏
      میخوام بدونم به لحاظ جوش زا نبودن، چقدر ادعای این برند صحت داره.

  2. سلام من در ب در دنبال ضدافتاب برای پوست مختلط رو ب خشک هستم و بعد استفاده از اکثر ضدافتابا هم پوستم قرمز میشه یا جوش میزنم
    میشه راهنماییم کنین کدوم ضدافتابو استفاده کنم؟
    نشستم همه مواد مضری ک نباید باشه رو چک کردم با ضدافتابا ولی همشون مشکل دارن

    • سلام با توجه به این که پوستتون حساسه ضدافتاب مینرال انتخاب بهتری برای شماست در بخش بررسی محصول می‌تونید نقد ضدآفتاب های مینرال رو ببینید

  3. سلام ببخشید میشه ضد افتاب ایرانی برای پوست های چرب و مستعد اکنه و جوش زیرپوستی پیشنهاد بدید؟
    من شناختی در رابطه با ضد افتاب ها ندارم اوه امکان داره لطفا راهنمایی کنید که چه کرم ضد افتابی بخرم؟
    چه ترکیباتی در کرم ضد افتاب باعث جوش یا تشدید جوش میشه؟

    • سلام خیر دوست عزیز در دوران بارداری بهتره از ضدآفتاب های مینرال که فقط حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید استفاده کنید

      • میشه چند نمونه نام ببرید؟ و اینطوری از حرفتون نتیجه گیری کردم که حتی همه‌ی مینرال ها مناسب نیستن برای خانمای باردار درسته؟

        • چرا بیشتر مینرالها برای استفاده در دوران بارداری مناسبن اما بهتره فاقد پارابن هم باشن که همه مینرال ها فاقد پارابن نیستن مثلا تو محصولاتی که ما بررسی کردیم مینرال درموبای ومینرال ژیل بوته و مینرال اویدرم با اینکه حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید هستن اما پارابن دارن

  4. سلام من مشکل کم کاری تیروئید و مشکلات هورمونی دارم لطفا یک ضد افتاب مینرالی که این ترکیباتی که روی هورمونا اثر میذاره و رو نداشته باشه و فاقد پارابن هم باشه یعنی کلا تاثیر منفی نزاره بهم معرفی کنید..تشکر

    • سلام ضدآفتاب مینرال که فقط حاوی زینک‌اکساید و تیتانیوم‌دی‌اکساید هستن یا ضدآفتاب شیمیایی که فقط حاوی تینوسرب اس و تینوسرب ام هست انتخاب مناسبی برای شماست
      نقد ضدآفتابهای مینرال پرودرما، مینرال سان‌سیف، مینرال مای سان سلوشن، کرم ضدآفتاب مینرال الارو، فلویید ضدآفتاب مینرال الارو ، فلویید ضدآفتاب فیزیکال مای، اویدرم رنگی، مینرال ژیل بوته و درموبای رو در سایت مطالعه کنید

  5. خسته نباشید، آیا این صحیح هست که ترکیبات بسیار متنوعی به عنوان محافظ در برابر آفتاب وجود دارن؟ مثلا در مطالعه ی ترکیبات ضدآفتابهای کره ای متوجه شدم که تقریبا از هیچ کدوم از ترکیبات رایج که ما باهاشون آشنایی داریم و شما هم توضیح دادید استفاده نشده؛
    آیا ضدآفتاب های ساخت استرالیا قویترین و قابل اعتماد ترین ضدآفتابها هستن؟به خصوص در مورد uva (به دلیل قوانین سختگیرانه و تابش شدید آفتاب در این قاره)
    من بعد از مطالعه ی توضیحاتتون در مورد اصطلاحات pa و محافظت طیف گسترده و … متوجه شدم که اکثر محصولات اصلا حفاظت کافی در مورد uva ندارن و همواره روی spf مانور میدهند.تنها نشان قابل اعتماد در مورد حفاظت کافی uva ، pa هست که به ندرت محصولی اون رو داره.
    در مورد ضدآفتابهای استیکی هم لطفا نظرتون رو بگید،بالاترین ریتینگ pa رو اونها دارن گویا که من تا 5 ستاره هم در بینشون دیدم!
    سوالاتم زیاد بود،میبخشید♥ ولی مطالبتون دقیق،علمی و بسیار مفیده و برای من مرجع حساب میشه.
    با تشکر از زحماتتون،موفق باشید

    • ممنونم دوست خوبم ای کاش تعدادی از فیلترهای رایج در ضدآفتاب های کره ای رو می نوشتید و اگر جوابم رو دیدید برامون بنویسید
      بله ضدآفتاب هایی که در استرالیا فرموله میشن سعی میشه قوی تر باشن
      درباره pa
      PA
      مخفف Protection Grade of UVA به معنای درجه حفاظت UVA است. سیستم PA در آسیا در کشورهای ژاپن و کره جنوبی استفاده می‌شود که به طور ساده نتایج به دست آمده از روش PPD را دسته بندی می‌کند و محدوده +PA تا++++PA را دربر‌می‌گیرد. یک ضدآفتاب با +PA بیانگر PPD به اندازه ۲ یا کمتر از۴، ++PA بیانگر PPD به اندازه ۴ تا ۸، +++PA بیانگر PPD به اندازه ۸ تا ۱۶ و نهایتا ++++PA مخصوص ضدآفتاب‌هایی با PPD بیشتر از ۱۶ هستند.

      معایب PA: به دلیل نحوه رتبه‌بندی در سیستم PA دو ضدآفتاب یکی با PPD ۲۰ و دیگری با PPD۵۰ هر دو می توانند با +++PA یا ++++ PA رتبه‌بندی شوند و راهی برای بیان این که محافظت کدام بیشتر است وجود ندارد. از طرف دیگر همه کشورها بالاترین حد حفاظت را به ++++PA به روز نکرده‌اند و همچنان حداکثر محافظت را با +++PA بیان می‌کنند.

      این مطلب از مقاله با اصطلاحات +SPF ، PPD ،PA و UVAPF در ضدآفتاب ها بیشتر آشنا شوید بود

      درباره حفاظت از اشعه uva بیشتر از ادعای تولید کننده به فیلترهای به کار رفته در ضدآفتاب توجه کنید مثلا در آمریکا آووبنزن تنها فیلتر شیمیایی اشعه uva هست که همه طیفهای اشعه uva2 و uva1 رو پوشش میده اما خیلی پایدار نیست و بهتره هر دو ساعت ضدافتاب تمدید بشه (هر دوساعت تابش خورشید) در اروپا فیلترهای تینوسرب ام و تینوسرب اس جزو فیلترهای خوب اشعه uva هستن و در ضدآفتاب های مینرال زینک اکساید همه طیف های اشعه uva رو فیلتر می کنه

  6. سلام من پوست چربی دارم.لطف میکنید چند ضدافتاب که بدون هیچ مواد مضری که بالا بهش اشاره کردید باشند و محافظت خوبی هم داشته باشند؟

    • سلام از ضدآفتاب های مینرال استفاده کنید یا ضدآفتاب ‌هایی که فقط حاوی نسل جدید فیلترهای ضدآفتاب مثل تینوسرب ام و تینوسرب اس هستند

  7. سلام وقتتون بخیر.ضدافتاب فلوعیدی بی رنگ الارو برای پوست های چرب همون مینرال هست؟؟؟چندتا ضدافتاب مینرال هم لطف کنید معرفی کنید

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید