برنامه مراقبت از پوست در پاییز

4
3082
مراقبت از پوست در پاییز

با آغاز فصل پاییز احتمالا متوجه شده اید تابستان چگونه رد پای خود را به صورت لکه های تیره روی پوست جاگذاشته است .

هم چنین اشعه UV فرآیند لایه برداری و نوسازی پوست را کند می کند و به همین دلیل در پایان تابستان به دلیل تجمع سلول های مرده روی سطح پوست ، ممکن است پوست کدر و خسته به نظر برسد . هم چنین در طول تابستان به دلیل هوای گرم و مرطوب ، ترشح سبوم بیشتر می شود و ترکیب چربی پوست و عرق و سلول های مرده حتی اگر باعث جوش و آکنه نشود پوست را کدر و خسته نشان می دهد و در نهایت چون با سردتر شدن هوا نیازِ پوست ترکیبات آبرسان و ترمیم کننده بیشتر می شود یک لایه برداری ملایم با حذف سلول های مرده و باز کردن منافذ این ترکیبات را بهتر در اختیار پوست قرار می دهد .

پاییز به دلیل کوتاه شدن روزها و آفتاب ملایم بهترین زمان برای لایه برداری از پوست است علاوه بر این به دلیل خشک تر شدن پوست در این فصل لازم است در برنامه مراقبت از پوستتان تغییراتی ایجاد کنید . همه آن چه که برای مراقبت از پوستتان در این فصل نیاز دارید و تغییراتی که باید در برنامه مراقبت از پوستتان ایجاد کنید را در این مقاله بخوانید. با skinmag همراه باشید .

1. لایه برداری از پوست را آغاز کنید .

چرا باید در پاییز از پوست لایه برداری کرد ؟

  • جلوگیری از آکنه : اغلب افراد حتی کسانی که پوست چرب و مستعد جوش ندارند با پایان یافتن تابستان دچار جوش و آکنه می شوند . ترشح چربی پوست کم نشده و این چربی به دلیل تجمع سلول های مرده در منافذ(به دلیل خشکی هوا و کند شدن لایه برداری طبیعی پوست) به دام افتاده و نمی تواند خارج شود پس جوش ها ظاهر می شوند . لایه برداری از سطح پوست با حذف سلول های مرده باعث می شود کمتر جوش بزنید .
  •  روشن شدن پوست : با پایان یافتن تابستان رنگ پوست کدر و غیریکنواخت به نظر می رسد و حتی ممکن است احساس کنید سطح پوست نیز زبر و ناهموار است . لایه برداری با حذف سلول های مرده سطح پوست باعث نرم تر و روشن تر شدن پوست می شود و به خصوص لکه های ناشی از تابش آفتاب را از بین می برد .
  • نفوذ بهتر ترکیبات محصولات مراقبت از پوست : لایه برداری باعث نفوذ هر چه بیشتر و بهتر ترکیبات سرم ها ، ویتامین ها و آبرسان ها شده و حذف سلول های مرده از پوست موجب می شود ترکیبات آنتی اکسیدان ها و آبرسان ها بهتر در اختیار پوست قرار گیرد .

برای لایه برداری از پوست سعی کنید به جای لایه برداری فیزیکی با اسکراب ها از لایه بردارهای شیمیایی (اسیدها) استفاده کنید . اسکراب ها به خصوص  انواعی که حاوی ذرات درشت هستند اغلب باعث ایجاد خراش و زخم های میکروسکوپی در سطح پوست شده و به لایه چربی محافظ پوست (Skin barrier) آسیب می زنند . نوع دیگر اسکراب فیزیکی ، استفاده از فیس واش یا شوینده های صورت برقی است که برخی از استفاده از این محصولات بسیار نتیجه می گیرند و برای برخی استفاده از این نوع محصول بسیار ناامید کننده است .

و اما درباره اسیدها ، از انواع آلفا هیدروکسی اسیدها شامل گلایکولیک اسید ، لاکتیک اسید و ماندلیک اسید و بتا هیدروکسی اسید یعنی سالسیلیک اسید بسته به نوع پوست ، میزان تحمل و سازگاری بهتر پوست می توانید استفاده کنید .

اغلب تولیدکنندگان انواع لایه بردارها را در غلظت های مختلف و بسته به نیاز پوست تولید می کنند .صرف نظر از نوع محصولی که انتخاب می کنید مصرف را کم کم آغاز کنید به خصوص اگر هرگز از اسیدها روی پوست استفاده نکرده اید محصول را به آرامی به پوست معرفی کنید ! اغلب متخصصان استفاده از لایه بردار را بیش از 3 بار در هفته توصیه نمی کنند هر چند بسیاری از افراد بدون این که دچار مشکل شوند دفعات بیشتری استفاده می کنند . اما اجازه دهید پوستتان راهنمای شما باشد و با میزان تحمل پوستتان پیش بروید اگر می بینید پوستتان قرمز شده یا هر علامت دیگری که نشان می دهد پوستتان تحریک شده بیش از حد مصرف کرده اید و باید میزان و دفعات آن را کاهش دهید .

2. لک ها و تیرگی های پوست را درمان کنید .

لکه های خورشید ، لک های قهوه ایی ، کک و مک ها ، لک های بالا رفتن سن و لک های کبدی . شما با هر اسمی این لکه ها را صدا بزنید اغلب یک دلیل برای ظاهر شدن شان وجود دارد : آسیب های اشعه خورشید به پوست .

و اما راه های درمان لک های پوستی :

استفاده از مهار کننده های سلول های رنگدانه ساز : این ترکیبات عبارتند از : ویتامین C ، آزلائیک اسید ، کوژیک اسید و آربوتین .محصولات بی شماری در بازار هست که حاوی این ترکیبات هستند که باعث کاهش ملانین ساخته شده توسط سلول های رنگدانه ساز می شوند . متاسفانه در بهترین حالت تاثیر این ترکیبات بر لک های مقاوم نسبتا ناچیز است .

هیدروکینون : کرم های روشن کننده حاوی این ترکیب در غلظت های 2% و 4% در محصولات بدون نسخه تولید می شود . این ترکیب بهتر از مهارکننده های رنگدانه عمل می کند اما در نظر داشته باشید این ترکیب به هیچ عنوان ایمن نیست و به خصوص در استفاده طولانی مدت می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد . فروش محصولات حاوی هیدروکینون در فرانسه ممنوع است و FDA در حال ارزیابی مجدد آن است . هرگز و به هیچ عنوان از هیدروکینون بیش از 6 ماه (به صورت مصرف مداوم) استفاده نکنید .

پیلینگ و میکرودرم ابریژن : پیش از این درباره اثر لایه برداری با اسیدها و اثر آن در درمان لک های پوستی صحبت کردیم . برای درمان لکه های پوست استفاده از محصولات حاوی گلایکولیک اسید و لاکتیک اسید باید بخش کلیدی برنامه روزانه مراقبت از پوستتان باشد . در صورتی که پوستتان خشک یا حساس است از لاکتیک اسید استفاده کنید . هم چنین می توانید برای لایه برداری عمیق تر زیر نظر متخصص پوست پیلینگ شیمیایی یا میکرودرم ابریژن انجام دهید .

رتینوئیدها : مشتقات ویتامین A هستند که با افزایش سرعت گردش سلولی پوست و تحریک تولید کلاژن عمل می کنند .محصولات موجود در بازار عموما حاوی رتینیل پالمیتات ، رتین آ یا رتین آلدئید بوده و با برندهای کترل ، دیفرن و آداپالن و .. عرضه می شوند .

IPL و لیزرها : IPL مخفف Intense Pulsed Light یا پالس نوری قوی است پس IPL لیزر نیست و اگر صادق باشیم باید بگوییم لیزرها در تمام زمینه ها(ازبین بردن موهای زائد ، لکهای پوستی و ..) موثرتر از IPL هستند . لک‌‌های قهوه‌ای رنگ نیز بهتر است با لیزر از بین بروند، چون پاسخ لیزر به این لک‌ها بهتر از آی پی ال است و اگر بخواهیم مقایسه بیشتری بین این دو روش داشته باشیم باید گفت نتایج آی پی ال نسبی است و طول مدت درمان آن به نسبت لیزر طولانی‌تر است و فرد باید جلسات بیشتری برای رفع مشکل خود به پزشک مراجعه کند و تنها مزیت این روش کمتر بودن هزینه آن نسبت به لیزر است.

3. از شوینده های ملایم تر استفاده کنید .

با سردتر شدن هوا حتی پوست های چرب و مختلط نیز بهتر است ژل های شست و شوی قوی ، فوم ها و شوینده های حاوی اسکراب را کنار گذاشته و از انواع ملایم تر شوینده ها استفاده کنند . لازم به گفتن نیست که پوست های خشک و حساس در همه فصول سال باید از این نوع شوینده ها اجتناب کنند .

دلیل این که نباید از شوینده های بیش از حد قوی استفاده کنید این است این شوینده ها با از بین بردن لایه چربی محافظ پوست به سد دفاعی پوست یا skin barrier آسیب می زنند و همان طور که گفتیم ذرات موجود در برخی اسکراب ها زخم های ریزی روی پوست ایجاد می کنند . آسیب به لایه دفاعی پوست منجر به تحریک و کم آبی پوست ،حساس شدن بیش از حد پوست در برابر عوامل خارجی و آکنه می شود .

حتی اگر نمی خواهید شوینده تان را عوض کنید کافی است به جای دو بار در روز ، یک بار عصرها صورتتان را با شوینده بشویید و صبح ها به شست و شو با آب اکتفا کنید .

4. از ترکیبات مرطوب کننده و آبرسان بیشتر استفاده کنید .

طبیعی است با سرد و خشک تر شدن هوا ، آثار قرمزی و خشکی و کشیدگی را در پوست مشاهده کنید .برای پیشگیری از این حالت علاوه بر مرطوب کننده معمول تان می توانید محصولات زیر را نیز استفاده کنید یا این محصولات را جایگزین مرطوب کننده معمولتان کنید .

سرم های آبرسان : این محصولات بافت فوق العاده سبکی دارند که مستقیما روی پوست تمیز زده می شود و روی آن محصولات دیگر استفاده می شود . این سرم ها معمولا حاوی غلظت بالایی از ترکیبات موثر بوده که به دلیل بافت سبک شان می توانند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کنند .

ژل-کرم های مرطوب کننده : اگر پوست چرب و مختلط یا حتی نرمال و مختلط دارید و سنگینی و چربی کرم های مرطوب کننده را نمی توانید تحمل کنید ژل-کرم های مرطوب کننده بهترین راه برای تامین رطوبت پوست بدون احساس چربی و سنگینی است .

روغن ها : راه دیگری که می تواند رطوبت بیشتری به پوستتان برساند غنی کردن لوسیون مرطوب کننده تان با اضافه کردن یک یا چند قطره روغن به آن است . یا می توانید در آخرین مرحله بعد از سرم و مرطوب کننده با یک یا دو قطره روغن مانند یک سد مانع از دست رفتن رطوبت پوست شوید .

ماسک های شب : یا ماسک های خواب محصولات دیگری هستند که می توانید برای تقویت و تغذیه عمیق تر پوست یک تا دو بار در هفته از آن استفاده کنید . این محصولات اغلب بافت ژلی دارند و رطوبت را به اعماق پوست فرستاده و حسابی آن را مهر و موم می کنند!

کلام آخر ..

پاییز بهترین فصل برای درمان مشکلات پوستی شامل لکه ها و چین و چروک های سطحی و کدری پوست است . به دلیل این که اغلب لیزرها و محصولات لایه بردار پوست را در برابر اشعه آفتاب حساس و آسیب پذیر می کند در بهار و تابستان امکان استفاده از این محصولات وجود ندارد .

و آخرین نکته هرگز استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید و بدانید حتی در روزهای ابری اشعه UVA (عامل اصلی لک و چین و چروک پوست) به اندازه روزهای آفتابی حضور دارد و می تواند به پوست آسیب بزند.

ممنونیم که اخلاق حرفه ای را رعایت کرده و از مطالبِ ما با ذکر منبع و لینک استفاده می کنید .

پیشنهاد می کنیم این مقاله ها را هم ببینید :

چرا جوش می زنیم ؟

سالیسیلیک اسید و آکنه : همه آن چه که باید از سالیسیک اسید بدانید

ترکیبات کومدوژنیک را بیشتر بشناسید

۱۰ علت بدتر شدن آکنه و اشتباهات رایج مراقبت از پوست های مستعد آکنه

چگونه با رژیم غذایی آکنه را درمان کنیم ؟

همه آن چه که باید از ترکیباتِ ضدآفتاب ها بدانیم

آیا پارابن ها واقعا مضرند ؟

الکل با پوست ما چه می کند ؟

۵ ماده ضدچروک پوست که علم به شما پیشنهاد می کند

 

منبع : theskincareedit

4 نظرات

    • سلام راستش چون یک محصول یا جتی چند محصول که برای همه خوب و موثر باشه وجود نداره این کارو خیلی علمی نمی دونیم اما تو مقاله های نقد و بررسی با توضیح اثر ترکیبات سعی می کنیم به انتخابتون کمک کنیم همین طور مقاله های راهنمای انتخاب محصول
      امیدواریم کمک کرده باشه

  1. سلام
    میشه سرم، مرطوب کننده و آبرسان های مورینگا امو، سروینا، وچه و سینره رو بررسی کنید؟
    ممنون

    • سلام مرطوب کننده سینره و وچه رو بررسی کردیم مورینگا و سروینا هم چشم حتما و ممنون از پیشنهادتون

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید